Κ

Κώδικας δεοντολογίας Ν.4224/2013

Ο κώδικας δεοντολογίας θεσπίζεται από το Ν.4224/2013, το άρθρο 39 του Ν. 4818/2021 και τη σχετική απόφαση της Επιτροπής Πιστωτικών και Ασφαλιστικών Θεμάτων (ΕΠΑΘ) 392/31.05.2021 της Τράπεζας της Ελλάδος (ΤτΕ) (ΦΕΚ 2411/07.06.2021).

Αφορά στη διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων δανείων ιδιωτών & επιχειρήσεων, θεσπίζοντας  τις γενικές αρχές συμπεριφοράς και υιοθετώντας βέλτιστες πρακτικές με στόχο την ενίσχυση του κλίματος εμπιστοσύνης, την αμοιβαία δέσμευση και την εμπρόθεσμη ανταλλαγή της απαραίτητης πληροφόρησης μεταξύ δανειολήπτη και τράπεζας, ούτως ώστε κάθε πλευρά να μπορεί να σταθμίσει τα οφέλη ή τις συνέπειες εναλλακτικών λύσεων ρύθμισης ή οριστικής διευθέτησης των δανείων που βρίσκονται σε καθυστέρηση.

Η Optima bank (τράπεζα) επιδιώκοντας να συμβάλει στη διευκόλυνση των δανειοληπτών με οικονομικές δυσχέρειες και εναρμονισμένη με τις προβλέψεις του κώδικα δεοντολογίας, έχει θεσπίσει κατά τα προβλεπόμενα του κώδικα δεοντολογίας, “Διαδικασία Επίλυσης Καθυστερήσεων (Δ.Ε.Κ.)”, μέσω της οποίας προσδοκεί την ενδυνάμωση της συνεργασίας με τον δανειολήπτη με σκοπό την από κοινού προσπάθεια διερεύνησης λύσης για τη διαχείριση των ληξιπρόθεσμων οφειλών του.

Σε ποιους απευθύνεται η Διαδικασία Επίλυσης Καθυστερήσεων (Δ.Ε.Κ.);

Στους δανειολήπτες (οφειλέτες/εγγυητές):

  • φυσικά πρόσωπα/επαγγελματίες και
  • νομικά πρόσωπα-πολύ μικρές επιχειρήσεις
    (δηλ. επιχειρήσεις με μέσο ετήσιο κύκλο εργασιών κατά τα τελευταία 3 φορολογικά έτη έως 1.000.000 ευρώ) που έχουν οφειλές σε καθυστέρηση ή παρουσιάζουν ενδείξεις πιθανής καθυστέρησης.

Εξαιρέσεις / Αναστολή

Από την εφαρμογή του κώδικα δεοντολογίας εξαιρούνται:

  • απαιτήσεις από συμβάσεις που έχουν καταγγελθεί πριν από την 1.1.2015
  • απαιτήσεις έναντι δανειολήπτη που δεν υπερβαίνουν, ως συνολικό άθροισμα των οφειλών του δανειολήπτη προς την τράπεζα:
    • το ποσό των € 1.000, σε περίπτωση δανειοληπτών φυσικών προσώπων
    • το ποσό των € 5.000, σε περίπτωση δανειοληπτών νομικών προσώπων – πολύ μικρών επιχειρήσεων
  • απαιτήσεις έναντι νομικών προσώπων που δεν αποτελούν “πολύ μικρή επιχείρηση”.

Επιπλέον, η τράπεζα, βάσει του εν ισχύ πλαισίου, δεν υποχρεούται να εκκινήσει τη Δ.Ε.Κ. ή δύναται να αναστείλει ή αναστέλλει την ήδη εκκινηθείσα Δ.Ε.Κ., στις ακόλουθες περιπτώσεις:

  1. ο δανειολήπτης έχει υποβάλει αίτηση για εξωδικαστική ρύθμιση οφειλής σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 8 του Ν. 4738/2020 ή η τράπεζα έχει κοινοποιήσει στον δανειολήπτη πρόσκληση για εξωδικαστική αναδιάρθρωση οφειλής, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 8 του Ν. 4738/2020 και για το χρονικό διάστημα έως την περάτωση της διαδικασίας ως άκαρπης
  2. ο δανειολήπτης έχει υπογράψει σύμβαση αναδιάρθρωσης οφειλών στο πλαίσιο της διαδικασίας εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών, η οποία δεν τελεί υπό την αίρεση συναίνεσης του Δημοσίου ή Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης, και η τράπεζα δεσμεύεται από την παραπάνω σύμβαση δυνάμει του άρθρου 5 παρ. 2 του Ν. 4738/2020
  3. ο δανειολήπτης ή η τράπεζα ή άλλος πιστωτής, έχει υποβάλει αίτηση για επικύρωση συμφωνίας εξυγίανσης του δανειολήπτη και εφόσον επικυρωθεί ή συναφθεί τέτοια συμφωνία, σύμφωνα με το άρθρο 41 του Ν. 4738/2020 ή την παρ. 5 του άρθρου 103 του Ν. 3588/2007, η οποία είναι δεσμευτική για την τράπεζα
  4. ο δανειολήπτης ή η τράπεζα ή άλλος πιστωτής έχει υποβάλει αίτηση για κήρυξη του δανειολήπτη σε πτώχευση και για το χρονικό διάστημα έως την τυχόν απόρριψή της
  5. ο δανειολήπτης έχει υποβάλει αίτηση για υπαγωγή σε διαδικασία του Ν. 3588/2007 ή του Ν. 3869/2010 ή του Ν. 4605/2019 ή του Ν. 4469/2017, η οποία εκκρεμεί, ή εκκρεμεί η έκδοση δικαστικής απόφασης ή εκκρεμεί η ίδια η διαδικασία, ή  ο δανειολήπτης έχει υπαχθεί στη διαδικασία του άρθρου 68 του ν. 4307/2014, η οποία εκκρεμεί
  6. συντρέχει η περίπτωση ε) της παρ. 3 του άρθρου 7 του Ν. 4738/2020, δηλ. ο δανειολήπτης έχει καταδικαστεί με αμετάκλητη απόφαση για φοροδιαφυγή, νομιμοποίηση εσόδων από παράνομες δραστηριότητες, υπεξαίρεση, εκβίαση, πλαστογραφία, δωροδοκία, δωροληψία, λαθρεμπορία, καταδολίευση δανειστών, χρεοκοπία, ή απάτη, σε βαθμό κακουργήματος. Στην περίπτωση της απάτης, αν ο παθών είναι το Δημόσιο ή Φορέας Κοινωνικής Ασφάλισης, αρκεί η καταδίκη σε βαθμό πλημμελήματος
  7. ο δανειολήπτης είναι νομικό πρόσωπο και έχει τεθεί σε εκκαθάριση
  8. τρίτοι πιστωτές έχουν κινήσει δικαστικές ενέργειες για την εξασφάλιση των χρεών του δανειολήπτη προς αυτούς
  9. σε κάθε άλλη περίπτωση που προβλέπεται ή τυχόν προβλεφθεί ειδικά στον νόμο.

Σημειώνεται ότι:

Σε περίπτωση επανεκκίνησης του κώδικα δεοντολογίας μετά από αναστολή της εφαρμογής του σύμφωνα με τα πιο πάνω, η Δ.Ε.Κ. συνεχίζεται από το στάδιο στο οποίο βρισκόταν πριν την αναστολή εφαρμογής του, με ανάλογη προσαρμογή των αξιολογούμενων στοιχείων και πιθανόν και της προτεινόμενης λύσης, εφόσον έχουν σημειωθεί σημαντικές μεταβολές, οι οποίες ενδεχομένως επηρεάζουν τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα της προτεινόμενης λύσης.

Ψηφιακή πλατφόρμα του κώδικα δεοντολογίας

Βάσει του άρθρου 39 του Ν. 4818/2021, η ψηφιακή πλατφόρμα του κώδικα (πλατφόρμα) αναπτύσσεται από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης (Γ.Γ.Π.Σ.Δ.Δ.) σε συνεργασία με την Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους (Ε.Γ.Δ.Ι.Χ.), όπως μετονομάσθηκε σε Γενική Γραμματεία Χρηματοπιστωτικού Τομέα & Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, και είναι προσβάσιμη μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr-ΕΨΠ).

Η διαδικασία των Σταδίων 2 και 4 της Δ.Ε.Κ., όπως αυτά περιγράφονται παρακάτω, θα διεξάγονται αποκλειστικά μέσω της πλατφόρμας.

Η είσοδος στην πλατφόρμα πραγματοποιείται με τη χρήση των προσωπικών κωδικών Taxisnet. Η υποβολή της αίτησης διεξαγωγής των ως άνω σταδίων της Δ.Ε.Κ. μέσω της πλατφόρμας συνεπάγεται άδεια του φυσικού ή νομικού προσώπου προς την τράπεζα, για πρόσβαση, επεξεργασία και διασταύρωση των δεδομένων του Σταδίου 2, καθώς και άλλων δεδομένων που βρίσκονται στην κατοχή της τράπεζας ή που αυτή αντλεί από άλλες πηγές σύμφωνα με το Στάδιο 2, για τους σκοπούς συγκέντρωσης των στοιχείων που προβλέπονται στο στάδιο αυτό. Επίσης, συνεπάγεται αυτοδίκαια την άρση του απορρήτου των τραπεζικών καταθέσεων του άρθρου 1 του Ν.Δ. 1059/1971 και του φορολογικού απορρήτου του άρθρου 17 του Ν. 4174/2013 για τον αιτούντα, μόνον για τον σκοπό της συγκέντρωσης των δεδομένων του Σταδίου 2.

Οι τεχνικές λεπτομέρειες που αποτελούν τις λειτουργικές προδιαγραφές της πλατφόρμας έχουν καθοριστεί με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Ψηφιακής Διακυβέρνησης και του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος (ΦΕΚ Β’ 5909/10.10.2023). Μπορείτε να βρείτε τον Οδηγό Χρήσης της ηλεκτρονικής πλατφόρμας του κώδικα δεοντολογίας στον διαδικτυακό τόπο της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους (Ε.Γ.Δ.Ι.Χ.), όπως μετονομάσθηκε σε Γενική Γραμματεία Χρηματοπιστωτικού Τομέα & Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους.

Ποια είναι τα στάδια που απαρτίζουν τη Διαδικασία Επίλυσης Καθυστερήσεων (Δ.Ε.Κ.);

Στάδιο 1. Επικοινωνία με τον δανειολήπτη

Σε περίπτωση καθυστέρησης καθώς και σε περίπτωση που υπάρχουν ενδείξεις πιθανής καθυστέρησης στην αποπληρωμή των οφειλών σας, η τράπεζα μπορεί να επικοινωνήσει με τον δανειολήπτη στα πλαίσια συμβουλευτικού χαρακτήρα και από κοινού διερεύνησης των αιτιών της καθυστέρησης.

Σε περίπτωση που οι οφειλές σας υπερβούν  τις τριάντα (30) ημερολογιακές ημέρες καθυστέρησης, η τράπεζα θα σας αποστείλει έγγραφη ειδοποίηση για την ένταξή σας στη Δ.Ε.Κ., με την οποία καλείστε να εισέλθετε, εντός δεκαπέντε ( 15) εργασίμων ημερών από την παραλαβή της ως άνω έγγραφης ειδοποίησης, στην πλατφόρμα για το Στάδιο 2 της Δ.Ε.Κ., ως αυτό περιγράφεται πιο κάτω.

Στάδιο 2. Συγκέντρωση οικονομικών και άλλων πληροφοριών

Ο δανειολήπτης, σε συνέχεια της λήψης της έγγραφης ειδοποίησης του Σταδίου 1 της Δ.Ε.Κ. και εντός της προθεσμίας που αναφέρεται ανωτέρω στο Στάδιο 1 της Δ.Ε.Κ., καλείται να εισέλθει στην πλατφόρμα και να υποβάλει την αίτηση προς την τράπεζα συνοδευόμενη από τα απαραίτητα δικαιολογητικά, ακολουθώντας τα βήματα και τις οδηγίες της πλατφόρμας. Η αίτηση αυτή περιλαμβάνει την αποτύπωση των  οικονομικών και περιουσιακών στοιχείων του δανειολήπτη, στην "Τυποποιημένη Οικονομική Κατάσταση (Τ.Ο.Κ.)" για τα φυσικά πρόσωπα ή του "Τυποποιημένου Εντύπου Οικονομικής Πληροφόρησης" για τα  νομικά πρόσωπα - πολύ μικρές επιχειρήσεις.

Σημειώνεται ότι:
Ο δανειολήπτης μπορεί να εισέλθει με δική του πρωτοβουλία στην πλατφόρμα και να υποβάλει την αίτηση προς την τράπεζα συνοδευόμενη από τα απαραίτητα δικαιολογητικά ώστε να ενταχθεί στον κώδικα δεοντολογίας. Η τράπεζα, σε αυτή την περίπτωση, θα εντάξει τον δανειολήπτη στο Στάδιο 3 της Δ.Ε.Κ. για την αξιολόγηση της ικανότητας αποπληρωμής των οφειλών του.

Στάδιο 3. Αξιολόγηση των οικονομικών στοιχείων

Κατόπιν της οριστικοποίησης της αίτησης του δανειολήπτη μέσω της πλατφόρμας, συνοδευόμενης από τις πληροφορίες και τα δικαιολογητικά του, η τράπεζα την αντλεί και σε συνδυασμό και με οικονομικά δεδομένα και στοιχεία του δανειολήπτη, τα οποία συλλέγονται και από άλλες πηγές (αρχεία της ΤΕΙΡΕΣΙΑΣ ΑΕ.), προβαίνει σε αξιολόγηση της οικονομικής του κατάστασης.

Για την εκτίμηση της ικανότητας αποπληρωμής των οφειλών του δανειολήπτη και της πρότασης σε αυτόν κατάλληλης και βιώσιμης λύση ρύθμισης ή οριστικής διευθέτησης λαμβάνονται  ενδεικτικά υπόψη:

Οικονομική κατάσταση δανειολήπτη και λοιπών ενεχομένων, συνολικό ύψος και φύση των οφειλών (περιλαμβανομένων και τυχόν οφειλών του έναντι τρίτων), ιστορικό οικονομικής συμπεριφοράς, προβλεπόμενη ικανότητα αποπληρωμής των οφειλών, αξιολόγηση της αξίας τυχόν εμπράγματης εξασφάλισης (ή άλλου/ων περιουσιακού/ -ων στοιχείου/ -ών του δανειολήπτη/λοιπών ενεχόμενων που θα μπορούσε να αποτελέσει πρόσθετη εξασφάλιση).

Επιπλέον για:

  • φυσικά πρόσωπα: ηλικία, επάγγελμα, οικογενειακή κατάσταση, υγεία, καθώς και το ελάχιστο επίπεδο των "εύλογων δαπανών διαβίωσης"
  • νομικά πρόσωπα-πολύ μικρές επιχειρήσεις: επιχειρηματικό σχέδιο ή σχέδιο αναδιάρθρωσης της επιχείρησης, οι προοπτικές ανάπτυξης του κλάδου του δανειολήπτη, οι εκτιμώμενες ταμειακές ροές.

Σημειώνεται ότι:
Η τράπεζα δύναται να ζητά περαιτέρω πληροφορίες/δικαιολογητικά έγγραφα για την πληρέστερη αξιολόγηση της οικονομικής κατάστασης του δανειολήπτη. Ο δανειολήπτης θα λάβει ενημέρωση μέσω της πλατφόρμας, τόσο για τα επιπρόσθετα στοιχεία που τυχόν ζητηθούν όσο και για την προθεσμία υποβολής τους.

Στάδιο 4. Πρόταση στον δανειολήπτη κατάλληλων λύσεων ρύθμισης ή οριστικής διευθέτησης των οφειλών του

Σε συνέχεια της αξιολόγησης των οικονομικών στοιχείων, η τράπεζα υποβάλει μέσω της πλατφόρμας την πρόταση/τις προτάσεις της για ρύθμιση ή οριστική διευθέτηση των οφειλών:

Η/οι προτεινόμενη/ες λύση/εις δύναται/νται να είναι:

  • λύση ρύθμισης βραχυπρόθεσμης (διάρκεια μικρότερη των 2 ετών):
    αφορά σε περιπτώσεις όπου οι δυσκολίες αποπληρωμής κρίνονται προσωρινές ή μακροπρόθεσμης (διάρκεια μεγαλύτερη των 2 ετών), με ενδεικτικά:
    μείωση των δόσεων, αύξηση του αριθμού τους και παράταση του χρόνου αποπληρωμής, μείωση επιτοκίου.
  • λύση οριστικής διευθέτησης:
    • αφορά σε περίπτωση αδυναμίας ρύθμισης των οφειλών με βάση τα εισοδήματα και τα περιουσιακά στοιχεία του δανειολήπτη
    • συνιστά μεταβολή ή τερματισμό της συμβατικής σχέσης τράπεζας – δανειολήπτη, με στόχο την οριστική τακτοποίηση της απαίτησης της τράπεζας έναντι του δανειολήπτη και δύναται να προβλέπει ενδεικτικά: εφάπαξ καταβολή σε μετρητά, τμηματικές καθορισμένες καταβολές με μερική διαγραφή των απαιτήσεων (στη λήξη), εθελοντική ρευστοποίηση μέρους της περιουσίας του δανειολήπτη, παράταση καταβολής κάποιας/ων δόσης/δόσεων.

Εντός (15) εργάσιμων ημερών από την υποβολή της/των πρότασης/προτάσεων από την τράπεζα , ο δανειολήπτης πρέπει να προβεί μέσω της πλατφόρμας σε:

  • συναίνεσή του σε μία από τις προτεινόμενες λύσεις, ή
  • έγγραφη αντιπρότασή του μέσω της πλατφόρμας ή
  • άρνηση συναίνεσής του σε οποιαδήποτε από τις προτεινόμενες λύσεις.


Σημειώνεται ότι:
Σε περίπτωση αντιπρότασης από τον δανειολήπτη, η τράπεζα, εντός 1 μήνα από την παραλαβή της:

  • την αποδέχεται ή
  • την απορρίπτει δηλώνοντας ότι παραμένει ενεργή η αρχική πρότασή της ή
  • υποβάλει νέα πρόταση, η οποία είναι και η τελική.

Στις πρώτες 2 περιπτώσεις, ο δανειολήπτης εντός δεκαπέντε (15) εργασίμων ημερών:

  • συναινεί (μέσω της πλατφόρμας) στη νέα (τελική) ή στην αρχική πρόταση ή
  • αρνείται (μέσω της πλατφόρμας) τη νέα πρόταση.

Στάδιο 5. Διαδικασία εξέτασης ενστάσεων (Δ.Ε.Ε.)

Σε περίπτωση χαρακτηρισμού ενός δανειολήπτη ως “Μη συνεργάσιμο”, ο δανειολήπτης μπορεί να υποβάλει ένσταση επί της διαδικασίας που ορίζει ο κώδικας δεοντολογίας και η οποία οδήγησε στον χαρακτηρισμό του. Η ένσταση μπορεί να υποβληθεί από τον δανειολήπτη μόνο μία φορά.

Για την υποβολή της ένστασης, ο δανειολήπτης μπορεί να συμπληρώσει το τυποποιημένο έγγραφο Ενστάσεων (το οποίο βρίσκεται αναρτημένο στο site της τράπεζας www.optimabank.gr καθώς και στα καταστήματα/σημεία επαφής της τράπεζας), συνοδευόμενο με τα τυχόν απαιτούμενα δικαιολογητικά για την υποστήριξη της ενστάσεως εντός δεκαπέντε (15) ημερών από τη λήψη της ενημέρωσης/ειδοποίησής του για τον χαρακτηρισμό του ως Μη συνεργάσιμο. 

Ο δανειολήπτης ενημερώνεται γραπτώς για την απόφαση της Επιτροπής Ενστάσεων εντός δύο (2) μηνών από την υποβολή ένστασης ή από την τελευταία ημερομηνία υποβολής τυχόν συμπληρωματικών στοιχείων που τυχόν ζητήσει η εν λόγω Επιτροπή.

Συνεργάσιμος δανειολήπτης

Ο κώδικας δεοντολογίας ορίζει τις κάτωθι γενικές αρχές συμπεριφοράς του δανειολήπτη ως προς την τράπεζα βάσει των οποίων χαρακτηρίζεται ως "Συνεργάσιμος":

  • παροχή πλήρων και επικαιροποιημένων στοιχείων επικοινωνίας (π.χ. αριθμός σταθερού,  κινητού  τηλεφώνου,  ηλεκτρονική  διεύθυνση, ταχυδρομική  διεύθυνση  κατοικίας  και  εργασίας)
  • μέριμνα για τον ορισμό συγγενικού ή φιλικού προσώπου ως αντικλήτου επικοινωνίας για κάθε περίπτωση που ο ίδιος δεν είναι διαθέσιμος
  • διαθεσιμότητά του σε επικοινωνία με την τράπεζα και ειλικρινή ανταπόκριση σε κλήσεις και επιστολές της τράπεζας, αυτοπροσώπως είτε διά του αντικλήτου του, εντός δεκαπέντε (15) εργασίμων ημερών
  • παροχή πλήρων και ειλικρινών πληροφοριών αναφορικά με την τρέχουσα οικονομική του κατάσταση, εντός δεκαπέντε (15) εργασίμων ημερών από την ημέρα μεταβολής της ή εντός δεκαπέντε (15) εργασίμων ημερών από την ημέρα που θα περιέλθουν σε γνώση του
  • συναίνεσή του σε διερεύνηση εναλλακτικής πρότασης αναδιάρθρωσης των οφειλών του με την τράπεζα, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στον κώδικα δεοντολογίας.

Η τυχόν μη τήρηση έστω και μίας από τις παραπάνω γενικές αρχές συμπεριφοράς δύναται να οδηγήσει στον χαρακτηρισμό του δανειολήπτη ως “Μη Συνεργάσιμος” με συνέπεια  τον κίνδυνο εκπλειστηριασμού της κύριας κατοικίας, καθώς και την εξαίρεση από τις ευεργετικές διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας.

Συνέπειες από τη μη επίτευξη συμφωνίας

Σε κάθε περίπτωση μη επίτευξης συμφωνίας για λύση ρύθμισης ή οριστικής διευθέτησης, η Δ.Ε.Κ. ολοκληρώνεται και η τράπεζα δύναται να προβεί σε καταγγελία της σύμβασης και όλες τις νόμιμες ενέργειες για την ικανοποίηση των απαιτητης της (όπως: έναρξη ενεργειών αναγκαστικτηςείσπραξης της απαιτήσεών της (ενδεικτικά: επιβολή κατάσχεσης και πλειστηριασμός περιουσιακών στοιχείων), επιβάρυνση οφειλής με τόκους υπερημερίας και δικαστικές δαπάνες, κίνδυνος να παραμείνει ο δανειολήπτης υπόχρεος για τυχόν ανεξόφλητο υπόλοιπο των οφειλών και μετά την ολοκλήρωση των διαδικασιών αναγκαστικής εκποίησης περιουσιακών στοιχείων).

Εύλογες Δαπάνες Διαβίωσης (Ε.Δ.Δ.) και βιωσιμότητα επιχειρήσεων

Εφόσον είστε φυσικό πρόσωπο, η τράπεζα αξιολογεί και προτείνει λύση/εις λαμβάνοντας  υπόψη και το επίπεδο των Εύλογων Δαπανών Διαβίωσης (Ε.Δ.Δ.).

Στις Εύλογες Δαπάνες Διαβίωσης, όπως αυτές καθορίζονται με βάση την επίσημη μεθοδολογία προσδιορισμού τους, περιλαμβάνονται οι δαπάνες διατροφής, ένδυσης, υπόδησης, καθώς και όσες σχετίζονται με την κατοικία και τα έξοδα κίνησης/συντήρησης και επισκευής των μεταφορικών μέσων κ.α.

Ο υπολογισμός των Ευλόγων Δαπανών Διαβίωσης στηρίζεται στα στοιχεία της Στατιστικής Έρευνας Οικογενειακών Προϋπολογισμών (Ε.Ο.Π.) που διενεργείται κάθε χρόνο από την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ_Εύλογες Δαπάνες Διαβίωσης (keyd.gov.gr) και Ενημερωτικό σημείωμα | Εύλογες δαπάνες διαβίωσης (keyd.gov.gr)).

Εύλογες δαπάνες διαβίωσης αποτελούν ενδεικτικά:

  • δαπάνες διατροφής, ένδυσης και υπόδησης,
  • δαπάνες που σχετίζονται με την κατοικία, τα έξοδα κίνησης/ συντήρησης και επισκευής μεταφορικών μέσων κ.λπ.
  • δαπάνες χρήσης αστικών και υπεραστικών μέσων μαζικής μεταφοράς και όσες σχετίζονται με την επισκευή και συντήρηση των διαρκών αγαθών οικιακής χρήσης.

Ειδικά σημεία επικοινωνίας με την τράπεζα

Μπορείτε να ζητήσετε συνδρομή και πρόσθετες πληροφορίες για την εφαρμογή του κώδικα δεοντολογίας:

  • στα καταστήματα της τράπεζας
  • με τηλεφωνική επικοινωνία από Δευτέρα έως Παρασκευή, 8:00-18:00, στο 210-8173000.

Επιπλέον μπορείτε να απευθυνθείτε:

  • στα Γραφεία Ενημέρωσης και Υποστήριξης Δανειοληπτών της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους (Ε.Γ.Δ.Ι.Χ.), όπως μετονομάσθηκε σε Γενική Γραμματεία Χρηματοπιστωτικού Τομέα & Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους ή στην αντίστοιχη ιστοσελίδα (http://www.keyd.gov.gr).
  • σε εξουσιοδοτημένους δημόσιους ή ιδιωτικούς φορείς της επιλογής σας [ως αναφερόμενους στα άρθρα 3 και 4 του ν. 4738/2020 "Ρύθμιση οφειλών και παροχή δεύτερης ευκαιρίας και άλλες διατάξεις." (ΦΕΚ Α’ 207)]
  • στο Κέντρο Εξυπηρέτησης Δανειοληπτών (Κ.Ε.Υ.Δ.) ή
  • στο Γραφείο Εξυπηρέτησης Δανειοληπτών (Γ.Ε.Υ.Δ.) της περιφέρειας της μόνιμης κατοικίας σας

Για νομικά πρόσωπα επιπρόσθετα:

  • στο οικείο Επαγγελματικό Επιμελητήριο ή Επαγγελματικό Σύλλογο ή Ινστιτούτο Θεσμικών Κοινωνικών Εταίρων.

Τυποποιημένα έντυπα